Exit MBA, deskundigheid aan de macht!?
Reactie op de Naema Tahir’s stelling dat professionals in plaats van managers moeten (be)sturen

18 april 2011 | blog, organisatie

Afgelopen zondagavond, lui op de bank voor de tv: Naema Tahir eindigt haar column in Buitenhof gepassioneerd met “Laten we een voorbeeld nemen aan Cruyff en alle managers eruit gooien. De deskundigheid moet weer aan de macht!!” Kern van haar betoog is dat managers, die denken dat ze met de economische lessen vanuit de MBA’s elke willekeurige sector in de maatschappij kunnen managen, enorme schade aanrichten door het gebrek aan vakinhoudelijke kennis.

Glimlachend druk ik op het knopje van de afstandbediening om de tv uit te zetten. Haar passie zet me aan tot nadenken. Haar geluid sluit aan bij het pleidooi van Mintzberg (zie eerdere blog) en bij activistische boeken als ‘De intensieve menshouderij’ en ‘Bij welke reorganisatie werk jij”. Een sympathiek geluid want ook ik geloof heilig dat heel veel organisaties echt veel beter kunnen functioneren en presteren, zowel voor de mensen binnen die organisaties als voor haar klanten.

Maar ik vind het ook wat kort door de bocht. Ik geloof niet dat managers alles verpesten. Ik geloof ook niet dat professionals het echt beter zullen doen, daarvoor zie ik teveel professionals die doorschieten in hun persoonlijke professionele hobby’s en de ballen verstand hebben van organiseren. Echt, dat werkt ook niet! De organisatierealiteit is complexer dan de tegenstelling kan vatten.

Ik geloof eerder in verschillende, te onderscheiden maar niet te scheiden, wijzen van organiseren. Vooralsnog bundel ik ze nu in drie wezenlijk verschillende manieren. Naast de bovengenoemde ‘economische manier’ en ‘professionele manier’ onderscheid ik ook nog een ‘rationele, logistieke manier’. Elk met eigen achterliggende logica, met eigen organiseerprincipes en ontwerpprocessen. Ik ben ervan overtuigd dat een combinatie van alle drie nodig is. Goed organiseren is een vak op zichzelf! Zowel managers als professionals beheersen dit vak nog onvoldoende en zouden beter moeten leren organiseren. Onderdeel daarvan is dat de manager de professie en haar dilemma’s erkent, en dat de professional leert om ook economisch te redeneren.